«مذاکرات بین‌افغانی فرصت خوبی برای پایان جنگ در افغانستان است»

عالمان دینی می گویند حمایت از روند کنونی صلح خشونت‌ طالبان را کمتر می کند

در یک نشست در کابل، شماری از علما از مذاکرات «بین‌افغانی» حمایت کردند. 
عکس:‌ایندیپندنت فارسی

شماری از عالمان دینی در یک نشست خبری در کابل اعلام کردند که مذاکرات صلح بین‌افغانی فرصت خوبی برای پایان جنگ چهل ساله در افغانستان است و باید حکومت و نمایندگان طالبان از این فرصت استفاده کنند تا صلح و ثبات دائمی در کشور تامین شود. 

این روحانیان، از جنگجویان طالبان خواستند که کاهش خشونت‌ها را در افغانستان بیشتر سازند، از روند کنونی صلح حمایت کنند، و نگذارند فرصتی که برای تامین صلح، ثبات دائمی و پایان جنگ به وجود آمده است، از دست برود.

مولوی عبدالعزیز، خطبب یکی از مساجد شهر کابل، در پیوند با فرصتی که برای مذاکرات صلح بین‌افغانی به وجود آماده است، به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «ما علمای دینی، بار نخست نیست که صدا بلند می‌کنیم و می‌گویم که جنگ راه حل وضعیت سیاسی کنونی نیست. باید دولت افغانستان با نمایندگان طالبان بر سر یک میز بنشینند و در زمینه مشکل کنونی گفت‌وگو کنند تا به نتیجه‌ای برسیم که منجر به ختم جنگ و صلح دائمی شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این روحانی، «جنگ، هیچ پیام و پیامدی جز تباهی، ویرانی، خون‌ریزی، مهاجرت، تعصبات قومی و بدنام‌سازی افغانستان و ملت ما، ندارد. سال‌ها است که کشور ما در جنگ و آتش می‌سوزد، اما تاکنون جز بدبختی هیچ دستاوردی نداشته است. حالا از دو طرف ماجرا، حکومت و طالبان، می‌خواهیم که به‌خاطر خدا دست برادری بدهند و اجازه ندهند که به نام‌های مختلف و زیر پرچم‌های سیاه و سفید، قربانی بدهیم.»

سیدشاه حنفی، یک روحانی دیگر،  نیزمی‌گوید:«در تاریخ معاصر افغانستان این نخستین بار است که چنین فرصتی برای پایان جنگ چندین ساله فراهم شده است و ما باید صدا بلند کنیم و وسیله‌ای شویم تا طالبان و حکومت مذاکرات صلح بین‌افغانی را آغاز کنند تا هر چه زوتر به به صلحی که خواست اصلی زن و مرد و پیر و جوان این کشور است، برسیم. امید داریم که طالبان این وضعیت را درک کنند از جنگ دست بکشند و با روند صلح همراه شوند.»

کاکا جاوید، از ساکنان سالمند کابل که در زمان حکومت کرزی یکی از پسران خود را در جریان یک حمله انتحاری در آن شهر از دست داده است، می‌گوید: «جنگ لعنتی پسر عزیزم را از من گرفت و کمرم را شکست. درد از دست دادن عزیزترین‌های زندگی، بدترین درد برای یک انسان است. اما خدا داد، و من کشیدم و می‌کشم. اما امید است که هر چه زوتر جنگ در کشور عزیز ما پایان یابد و برادرکشی ختم شود و دیگر عزیز کسی همانند من کشته نشود.»

کاکا جاوید خطاب به طالبان می‌گوید: «لطفا جنگ و افغان‌‌کشی را پایان دهید و دیگر بیشتر از این افغانستان و مردمش را به خاطر منافع دیگران، پاره پاره نسازید. چهل سال است ما قربانی می‌دهیم، دیگر تحمل این وضعیت را نداریم. امید است که صدای ما را بشنوند و درد ما را بدانند.»

از زمانی که زمزمه‌های مذاکرات صلح بین‌افغانی میان طالبان و دولت افغانستان مطرح شده است، بیشترین گروهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، مدنی و علمای دینی در سراسر این کشور با برگزاری گردهمایی‌های مختلف خواستار آغاز هر چه زوتر این روند شده‌اند، اما مذاکرات بین‌افغانی تاکنون به دلایل مختلف آغاز نشده است.

گفته می‌شود که اکنون حکومت جدید افغانستان به رهبری آقای غنی، در تلاش است که یک هیات فراگیر را که بتواند نماینده تمام اقوام و اقشار این کشور باشد، آماده کند تا با نمایندگان طالبان بر سر یک میز بنشینند و در پیوند با پایان جنگ و صلح دائمی در افغانستان گفت‌گو کنند، اما هنوز نام اعضای این هیات در دسترس رسانه‌ها قرار نگرفته است.